29.9.07

Retournée au DRC

Wat gaat de tijd snel! Ik ben hier alweer een week! De reis was heel relaxt en het was heerlijk om in Kigali weer in een good old landcruiser te kunnen stappen en naar Goma te rijden.. Onderweg zag je de gevolgen van de zware regenval die vele delen van afrika letterlijk heeft overspoeld: nieuw ontstane meertje waar daken bovenuit steken en weggespoelde akkers op de steile heuvels van Rwanda, Het weer is prachtig en toen ik in Goma aankwam wachtte mij een warm welkom door mijn collega’s. Heerlijk om iedereen weer te zien en om alles te horen wat er in de afgelopen weken is gebeurd. Het nieuws uit de congo druppelt mondjesmaat door naar de nederlandse media.. het zijn roerige tijden hier. Er is veel gebeurd en er zijn veel mensen op de vlucht gegaan. Van ons project zijn de verpleegkundige en de projectcoordinator nu in Kichanga.. maar een deel van onze klinieken liggen in gebieden die op dit moment niet toegankelijk zijn vanwege de veiligheid. De andere verpleegkundige van ons project is in Goma en zij houdt zich bezig met het opzetten van een cholera centrum in Goma voor de vele nieuwe ontheemden.. Daar heb ik me ook mee bezig gehouden, erg leuk om te doen. Ik heb een aantal vluchtelingenkampen bezocht en toen ik zo tussen de geimproviseerde hutjes doorliep vroeg ik me doorlopend af hoe het nou toch met ‘onze mensen’ in het Mwesoproject gaat.. Zijn de buurkindertjes er nog? Hoe zal het zijn in de klinieken..? Het is frustrerend om in Goma te zijn terwijl je zo graag aan het werk wil in Kichanga.. maar dat is vanwege veiligheid niet mogelijk en dat kan best nog wel een poosje gaan duren.. Ik zie aan de gezichten van mijn collega’s dat ze zware tijden hebben (gehad).. iedereen ziet er moe uit en is alert op iedere verandering.. en dat laatste ben ik ook.. De overgang van een vreedzaam land naar een land in onrust lijkt een kleine stap te zijn..
Twee dagen geleden vroeg de logistiek coordinator me of ik een week naar Bukavu wil om de logistieker daar te vervangen (hij gaat op vakantie). Geweldig!! Dan kan ik me toch nuttig maken! Dus gisterochtend ben ik per boot naar Bukavu gegaan.. een stad in Zuid Kivu aan het meer. We hebben hier een heel groot HIV/Aidsprogramma in 8 verschillende klinieken/ziekenhuizen. Heb gistermiddag mijn overdracht gehad en ben dus vanaf vandaag loggie in Bukava. Ben echt heel blij om lekker aan de slag te kunnen gaan in een ander project totdat ik weer naar Kichanga kan gaan.. liefs, M

1 Comments:

At 2:34 AM , Anonymous Anonymous said...

Lieve Martine!
Wat ben je een een super tof mens en wat doe je het toch goed allemaal, ik heb er geen woorden voor!Een vriendin van mij wil dolgraag iets voor Afrika doen, een weeshuis of een ander opvanghuis oprichten. Ze weet alleen niet waar ze moet beginnen...en toen dacht ik aan jou!Zou ik je email adres mogen en aan haar geven?Dan kan ze contact met jou opnemen,wie weet kan je haar goed advies geven. Ze heeft een duwtje in haar rug nodig. Ze is al een keer in Kenia voor langere tijd geweest, maar weet niet hoe ze het allemaal moet aanpakken. Met mij gaat het trouwens goed, zit voor studie(journalistiek) in Canada,Montreal. Echt fantastisch hier!Lieve Martine,hoop van je te horen>mijn email is:babette.rijkhoff@gmail.com
Ik heb je dit jaar gemist tijdens oerol!!
Hele dikke kus, Babette (van Tom en Marianne,Terschelling)

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home