5.11.06

Zondag heerlijke Zondag of Sunday bloody Sunday?!



Ben net thuis van een heerlijk dagje uit!! We zijn met vier vrouwen en een driver naar Mount Nimba geweest.. aan de voet van de berg ligt een verlaten ijzermijn… Op weg naar de mijn kom je door een gebied waar de oorlog nog heel erg aanwezig is… De driver vertelde ons hoe het er voor de oorlog uit zag terwijl wij naar kapotte leeggeroofde en overwoekerde gebouwen keken vertelde hij dat er hier 14 jaar geleden… electriciteit was, de grootste trein-reparatiewerkplaats van West Africa, een geweldig markt, enz was.. En nu is alles kapot, verroest, leeggeroofd en overwoekerd… zie foto’s. Tony (driver) zei: kijk daar was de tennisbaan en alles wat wij zagen was jungle… De enige huizen die nog heel zijn,waren de huizen van de rebellenleiders… Aan de ene kant waren al die verroeste verlaten machines en gebouwen prachtig om te zien.. bijna een bizar soort kunstwerken en tegelijkertijd kwam het besef door de verhalen die we hoorden dat dit ooit een rijk en florerend stukje land was… waar mensen werkten, uitgingen, fijne winkels hadden.. gewoon leefden. Ik werd er echt verdrietig van… ik zag wat oorlog kan doen.. ik zie hier de gevolgen om mij heen: een verwoest land wat eens zo mooi was… tot nu toe kende ik het begrip oorlog enkel uit geschiedenislessen, verhalen van opa, films, en het nieuws op tv… en nu leef ik in een verwoest land. Om dat te zien was echt Sunday bloody Sunday.. en tegelijkertijd was het zo’n heerlijke dag: op 1300 meter hoogte in een koele bries naar de bergen kijken, wandelen en recht in ivoorkust en guinea kijken… ‘t was eigenlijk Vaals, maar dan anders. Even weg van het werk en even weg van onze compound omgeven zijn door mooie natuur… dus ja toch ook Zondag heerlijke Zondag! De foto’s geven je hopelijk een kleine indruk van mijn heerlijke vrije en toch ook weer indrukwekkende dag!!

Liefs, Martine

4 Comments:

At 5:13 PM , Anonymous Anonymous said...

Lieve Martine, wat een indrukken heb je opgedaan, de foto's spreken voor zich. Als je het in het echt ziet is het nog veel indrukwekkender, niet te geloven. Fijn om je op de foto te zien!!! liefs Ineke

 
At 11:08 PM , Blogger hachuba said...

Mag ik even wijzen op de rode schoentjes van Martine, zie haar eens pronken!

 
At 6:39 PM , Anonymous Anonymous said...

Hoi,

ik las nog es door ons mailverkeer en dacht; waarom niet. Het klinkt allemaal heel heftig wat je daar meemaakt. Succes en plezier.

Gr Ferrie.

 
At 6:15 PM , Anonymous Anonymous said...

Lieve martine,
heb eindelijk je weblog bekeken en gelezen, en ben erg onder de indruk. Als je hier ver weg zit lijkt het allemaal nog redelijk te behapstukken wat je daar doet, maar door je verhalen valt van verbijstering mijn mond open... Jemig de pemig wat doe je het goed!
Dikke kus uit kirchroa!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home