18.10.06

first day at work!

Hoe ga ik zo snel mogelijk alle gezichten koppelen aan namen en aan functies.... Hoe krijg ik inzicht in wat we aan spullen hebben en wat ik ga bij bestellen... Hoe zorg ik dat de watertoevoer van het ziekenhuis weer helemaal goed wordt... en heb ik alles om het cholera treatment centre snel af te kunnen bouwen als er een "outbreak" komt... En misschien wel de grootste uitdaging.. hoe ga ik als eerste vrouwelijke loggie op dit project zorgen dat alle mannen aan wie ik leiding ga geven mij ook echt als hun baas gaan zien en vooral vertrouwen... Dat zijn zo wat werkgedachten die door mijn hoofd vliegen na deze eerste werkdag die vooral bestond uit het kennismaken met de national staff, heel veel praten met Taj (de huidige loggie), een tour door het ziekenhuisje en veel lezen... Natuurlijk wil ik weer veel te snel en wil ik:
- gelijk alle namen onthouden en functies
- alles doorhebben hoe het werkt
- en natuurlijk mijn eigen focuspunten en strategie helder hebben...
Maar ja dat lukt natuurlijk niet in 1 dag... Om vijf uur was mijn hoofd echt vol en ben ik lekker mijn kamer tot mijn huisje om gaan bouwen: bed verplaatst, foto's van vele van jullie opgehangen, de geweldige vogels en bloemen van stephanie op gaan hangen... nu nog mijn glow-in-the-dark-sterren en het begint al echt wat te worden.
Ik woon hier prachtig: het uitzicht is geweldig: bergen met alle soorten bomen, planten en palmen die je in NL niet vindt... de bomen op de compound die vol zitten met vogels.. Ja Stephanie ik zal morgen eens vragen hoe die vogels heten.. zodat ik jou nu eens met mijn vogelkennis kan verbazen... k weet nu al welk momenten ik zal koesteren... de 5 minuten voordat de moesson losbarst.. want dan is er een heerlijke wind en is je bezweette lijf en kleding in 1 klap droog... de zonsondergang en natuurlijk de sterrenhemel! Hier besef je hoeveel sterren verborgen zijn in het westen... de eerste wereld heeft veel... maar hier hebben wij in iedergeval een ongelooflijke rijkdom aan sterren!! Gister was ik nog behoorlijk onwennig hier, maar nu is dat al zo goed als weg... De overdracht gaat heel goed... het is fijn dat Taj en ik gewoon de luxe hebben van 2 weken overdracht, dit geeft me alle ruimte om zonder nog de dagelijkse verantwoordelijkheid te hebben goed om me heen te kijken, met veel mensen te praten en... de outreach-klinieken van ons in de bush te gaan bezoeken! Daar kijk ik naar uit! Sanniquellie is klein, ligt ver van de rest van de wereld, maar ik denk dat ik het hier goed ga hebben! Ik ben blij om hier te zijn! Het is zo luxe hier... er zijn mensen die onze was doet, die voor ons kookt, die onze kamers poetsen... waanzinnig! De kokkin is geweldig.. als ik even pauze nam ging ik met haar kletsen en zondag ga ik samen met haar koken... 1 van mijn favoriete gerechten zelfs: cassavebladeren!!! Dit smaakt als een soort wilde spinazie en in Ghana vond ik het echt zalig. Ik ben heel erg blij dat ik in Ghana ben geweest... ik herken zoveel hier in Liberia (als is Ghana echt luxe vergeleken met Liberia) Ik ben eigenlijk niet geshockeerd door wat ik zie, omdat ik die shock al op bepaalde momenten in Ghana heb gehad.. en dat is fijn want er is zveel om aan te wennen! Genoeg voor vandaag... ik ga even relaxen en een beetje kletsen met mijn huisgenoten.. Kus voor iedereen!

Martine

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home