11.2.07

Zaterdag vol contrasten





4.00 uur:
de HF radio gaat
vanuit mijn slaap hoor ik in de verte dat Mischa, de dokter ,opgeroepen wordt om naar het ziekenhuis te komen.

4.15 uur:
Mijn telefoon gaat
Mischa: of ik belangstelling heb om nog een keizersnee bij te wonen. JA! Ik roep de chauffeur op om me op te halen.

4.30 uur:
Woon mijn 2e keizersnee bij
Opnieuw een meisje, maar dit keer allemaal wat spannender.. de baby krijgt hartmassage en beademing en we zijn allemaal opgelucht als het meiske begint te huilen.. Heb inmiddels een taak in de OR, zorgen dat het licht goed op de buik gericht is en bakjes jodium vullen..

7.30 uur:
ga terug naar de basis en begin aan mijn "gewone" werkdag

8.00 - 10.00 uur:
werk aan inventarisaties van alle klinieken, de basis en het ziekenhuis.. is nodig voor alle donatie-documenten. We hebben heel goed nieuws gekregen: een NGO gaat al onze klinieken overnemen! Nu het ziekenhuis nog..

10.00 uur:
Kou, de kokkin, komt en zegt dat we geen eten hebben voor de lunch. Ik ga samen met haar naar de markt om wat te kopen (zie foto 1: marktdag in sanniquellie). Hoera we vinden zelfs een ananas!!

13.00 uur:
Alle staf (behalve zaterdag-chauffeur en beveiliging) is naar huis, ik zit puffend achter mijn computer (40 graden) alle cv's van mijn staf (31) en aanbevelingsbrieven te typen en fantaseer over een zwembad...

14.00 uur
Opeens besef ik dat we een mini-zwembadje hebben, bij onze woonkamer, wat al zeker een jaar niet is gebruikt.. Ik besluit het schoon te maken en wordt geholpen door Stephen en Benjamin (zie foto 2), driver en guard. Heerlijk! Het bad uitsoppen en met water vullen.. Ik chlorinate (weet even het nederlandse woord niet) het water. Trek mijn badpak aan en breng de rest van de middag door in het zwembad!! Al snel komen Mischa en Alana ook.. we voelen ons de koning te rijk en alsof we op vakantie zijn (zie foto3: doc en log in zwembad)

18.30 uur
Zonsondergang vanuit het zwembad.. dan gaat mijn telefoon en een van mijn medewerkers verteld dat er geruchten zijn dat de president van guinnee is vermoord.. van lachen in het zwembad opeens terug in de realiteit. Het is erg onrustig in ons buurland.. van het een op het andere moment zijn we in vergadering, bellen we met verschillende bronnen en nemen ons "eprep-plan" nog eens door. Ik bel wat verschillende stafleden op om ze hun taak te vertellen op het moment dat de pc, dokter en ik eventueel op assesment gaan.. 200% alert. Heb alle checklijsten uitgeprint en klaarliggen om de situatie indien nodig in kaart te gaan brengen: hoe is veiligheid, watervoorziening, electriciteit, wat hebben we nodig en hoe krijg ik dat zo snel mogelijk ter plaatse.. Dit weekend geen bergtripjes: we blijven allemaal standby.. klaar om te helpen indien nodig! Wat een dag vol contrasten!
liefs, M

2 Comments:

At 12:14 PM , Anonymous Anonymous said...

Lieve Martine,

Wat beschrijf je toch alles goed en als ik de foto's zie ruik ik Afrika.
wat ben je ook een kei om zo'n duizendpoot te zijn en te blijven.
Ik bewonder je en leef met je mee, al is het op zeer grote afstand.
Kus van Betty.

 
At 1:02 PM , Anonymous Anonymous said...

hey Martine! even een berichtje uit het koude natte zuiden waar de carnavalsvoorbereidingen reeds op volle toeren zijn. Ik ga er helemaal in mee dit jaar!! Lekker gek doen en veel drinken waarschijnlijk! Mijn favoriete tijdsbesteding, dat weet je. Heerlijk om weer wat 'plaatjes'van je te zien. Je ziet er nog steeds heel erg op je plaats uit. Dat doet me deugd. De tijd gaat wel snel he, heb jij dat ook. Nog een paar maandjes en dan kunnen we weer live kletsen. Zie daar toch ook naar uit hoor. Maar hou jij je eerst maar even bezig met het in de gaten houden van guinee, je gezondheid en geniepige insecten!
dikke kus

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home