9.2.07

African Signs

Nu ik een aantal maanden hier ben komen ook steeds meer de verborgen kanten naar de oppervlakte.. Dit is een land van verborgen rituelen. Ik ben natuurlijk nieuwsgierig naar de cultuur en riten van dit land en de band met de staf is dusdanig dat ik nu volledig gerespecteerd wordt (ook als ik streng ben), maar ook vertrouwd wordt door de locale staf. Naast alle “werkpraat”neem ik ook de tijd om gewoon even te kletsen met de staf en dat zijn de momenten waarop geheimen zich openbaren.. Van de week ben ik met 3 chauffeurs van het team uit Monrovia naar Ivoorkust gereden om 2 auto’s te doneren aan MSFH in Ivoorkust. Op de terugweg zaten de chauffeurs te geinen dat de Log van ivoorkust had gezegd dat ik ze op een biertje zou trakteren.. Ook al was dit niet waar ik besloot om na werk ze te trakteren.. en toen kwamen de verhalen los.. Een chauffeur vertelde dat toen hij voor een houtkapbedrijf werkte (ja tropisch hardhout…) hij op een dag diep in de bush oog in oog kwam te staan met reuzen, ze waren wel degelijk mensen maar enorm… hij stond op en gaf een demonstratie hoe reuzen lopen en hoe ze praten en hoe groot ze waren.. dit alles uiterst serieus! Geen sterk verhaal volgens de andere chauffeurs.. Dan zijn er ook dwergen en die zijn bezeten door de duivel… Tja “African signs” verzuchtte een chauffeur. African signs omvat alles wat je op het eerste oog niet ziet.. alles wat tribal is, wat secret society is, wat witchcraft is… In mijn west-europees gevormde opvattingen heb je de neiging om het als een sterk verhaal of onzin af te schilderen, maar hier is de samenleving doordrenkt met deze overtuigingen. Naast de zichtbare “society” is er ook de “secret society”. In de stad al meer verdrongen door de westerse invloeden, maar in de bush nog zeer aanwezig.. De secret society heeft een eigen system, met eigen leiders, met eigen riten die in “onze” optiek vrij barbaars zijn.. Ze hebben ook eigen scholen.. In de dorpen gaan de jongens en meisjes gescheiden naar deze scholen toe.. De meisjes leren wat ze als vrouw moeten weten: schoonmaken, op het land werken, traditional medicin.. De jongens leren hoe ze moeten vechten, hoe ze hun vrouw onde de duim moeten houden, hoe ze palmbomen moeten rooien, enz.. En ja tot op de dag van vandaag worden er nog steeds meisjes rond hun 12e besneden in de bush en na 3 maanden moeten ze met een special masker op dansen voor de “community”.. Gelukkig komt het steeds minder voor.. De vrouw die een keizersnee had, waar ik bij was, was ook besneden.. Liberia heeft het hoogste percentage verkrachtingen op deze wereld, en pas sinds 1 jaar is verkrachting een misdaad.. tot nu toe is er 1 rechtzaak geweest. Als er al aangifte wordt gedaan dan komt ofwel de familie van een slachtoffer tot overeenstemming (lees geld) met de familie van de dader, of de dader koopt politie om..
Veel patienten komen pas naar het ziekenhuis als ze doodziek zijn. In eerste instantie gaat iedereen naar de traditional healer… veel patienten hebben de tekenen op of in hun lichaam: littekens in bijzondere patronen als gevolg van carving of vergiftegingsverschijnselen.. Laatst was er iemand en zijn familie wilde dat zijn bloed, urine en faeces getest werd op de aanwezigheid van menselijke proteinen.. dit zou aantonen of de beste man mensenvlees had gegeten… ook kannibalisme schijnt nog steeds voor te komen in bepaalde rituelen.. Mijn verblijf in Liberia is absoluut een voortdurende ontdekkingsreis.. en ik ben blij om die te maken!Liefs, Martine

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home