5.2.07

'n wonder!







Gisteravond heb ik samen met Mischa, de dokter in ons project naar Hotel Rwanda gekeken.. een afschuwelijk goede film.. Na afloop spraken we over ons werk bij MSF en beseften we dat alles wat voor ons nu zo normaal en dagelijks is, eigenlijk heel bijzonder is. Ik zei dat het enige gevaar van mijn baan is dat je makkelijk onthecht kan raken van waar het echt om gaat wat we hier doen.. gezondheidszorg bieden waar amper voorzieningen zijn. Ik zei dat ik snel weer eens met hem mee op ronde wilde gaan.. en toen ik vandaag tijdens mijn eigen logistieke ronde in het ziekenhuis Mischa tegenkwam zei hij: Wat doe je om 3 uur? Wil je een keizersnede bijwonen? En dat heb ik dus gedaan!! Het was waanzinnig indrukwekkend, van te voren was ik lichtelijk nerveus.. maar dat was snel weg.. Tijdens de voorbereidingen van de operatie stonden de scrubnurses op de laatste liberiaanse hit heupwiegend hun werk te doen..
Tijdens de eerste incinsies durfde ik niet goed te kijken, maar ik merkte al snel dat ik het geweldig vond! Al die verschillende lagen van een lichaam en toen... Een tweeling! De moeder was heel gespannen, dus het eerste deel van de operatie heb ik naast haar gezeten en d'r hand vastgehouden, haar tranen weggepinkt en vele malen verteld dat ze een geweldige vrouw is. Het was waanzinnig om in een buik te kijken, de baarmoeder te zien, de kindjes, de darmen.. het was zo ongelooflijk mooi allemaal, heb er geen woorden voor.. en ik heb de smaak te pakken, dus vanaf nu ga ik regelmatig verschillende soorten operaties bijwonen!!
foto 1: Loggie in surgery!
foto 2: Volop aan het werk in onze operatiekamer
foto 3: Wauw... baby nummer 2!
Foto 4: Bengali (arts-assistent) en de moeder (die nu 8 kinderen heeft op haar 34e)
Foto5: oooooooooooooo de meisjes!
Ben nog helemaal onder de indruk! Wat een geweldige dag! En morgen ga ik naar de grens met ivoorkust om auto's af te leveren aan MSF-H in Ivoorkust.. wat een geweldige ervaringen!!
liefs M

1 Comments:

At 1:05 PM , Anonymous Anonymous said...

en jij maar zeggen, ik hoop nooit een operatie bij te wonen. Maar een geboorte moet wel verschrikkelijk mooi zijn om mee te maken. You go girl!!

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home