25.1.07

loggie back on her feet again!

Ik ben weer in Sanniequellie!!
... en het is heerlijk om"thuis" te zijn. Ik ben nog niet op volle kracht maar 95% toch zeker wel! Afgelopen dinsdag ben ik voor het laatst naar het ziekenhuis geweest en dankzij Tanja, de nederlandse medisch coordinator van MSF zwitserland is de juiste diagnose helder geworden... Bijwerkingen van lariam gecombineerd met een virus.. Dus nu slik ik malarone en houd ik mijn lichaam goed in de gaten. Ben ontzettend opgelucht want op niet-werkende nieren en hartfalen zat ik niet echt te wachten.. En in Monrovia besefte ik dat Sanniequellie echt mijn tijdelijke thuis is want ik zei spontaan tegen de dokter: Please let me go home to Nimba! En het was een warm onthaal, zowel door mijn expat-collega's, een tijdelijke familie en de nationale staf die me uitgebreid begonnen te knuffelen en te vertellen hoe erg ze me wel niet hadden gemist... en ik was in mijn eerste week lichtelijk geintimideerd??? Wat gaan dingen toch snel! Nou er is hier het een en ander aan de hand.. behalve dat we volop in het slutingsproces van onze missie zitten.. is het in ons buurland Guinea behoorlijk onrustig.. rellen en stakingen en een president die niet weg wil en met harde hand ingrijpt.. vrij explosief letterlijk en figuurlijk.. De situatie schijnt te lijken op de situatie in Liberia en Sierra Leone, vlak voordat daar oorlog uitbrak... Wij zitten ongeveer een uur van de grens af en afhankelijk van hoe de situatie zich ontwikkeld kan het zijn dat wij ons gaan bezig houden met de medische opvang van een mogelijke vluchtelingenstroom..Mocht het zover komen dan worden Mischa (de dokter) en ik naar de grens gestuurd om een assesment te doen en een plan te maken... Ik hoop dat het snel weer wat rustiger wordt bij de buren.. maar we zijn er klaar voor: onze emergency-kits staan klaar. Verder gebeurt er ook in Liberia het een en ander, de voormalige vice-president, nu senator is beschuldigd van zware corruptieschandalen en er is een officeel onderzoek ingesteld.. dit is nieuw voor Liberia. En iedereen volgt op de voet hoe dit zal verlopen.. Veel liefs van een opnieuw gezonde Loggie!
Martine

1 Comments:

At 12:44 PM , Anonymous Anonymous said...

Lieve Martine,
Wat ben ik blij dat je weer "thuis" bent en ik snap niet dat er nog steeds Lariam wordt gegeven tegen malaria. Heb er zelf ook heel slechte ervaringen mee gehad.
Spannende toestanden zo vlak bij.
Sterkte met alles en houdt jezelf goed in de gaten als anderen het niet mochten doen!!!! Ik denk dat dat trouwens wel snor zit.
Liefs van Betty.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home