3.2.07

Hoog tijd voor wat foto's







Voor mij wordt alles steeds gewoner wat ik om me heen zie, al zijn er nog dagelijks wel uitzonderingen.. vooral in het ziekenhuis.. we hebben veel mensen met hersenvliesontsteking op dit moment en we bereiken bijna de hoeveelheden dat je van een "outbreak" spreekt. We hebben 30 bedden maar zo'n 50 patienten er liggen mensen op matrassen in de gangen en waar je maar kunt bedenken..Dagelijks overlijden er mensen. Van de week kwam ik aan bij het ziekenhuis en er stond een groep vrouwen heel hart te huilen.. ik liep naar binnen en zag 2 verpleegsters zwetend handschoenen aantrekken om het net gestorven kind in een "lappa" (stuk stof) te wikkelen.. De dood is hier veel meer openbaar en publiekelijk dan in het westen.. We hebben een therapeutisch voedingsprogramma voor ondervoedde kinderen en een special programma voor ondervoedde weeskinderen. Ik zag een jongetje en dacht dat het een baby was, hij weegt 6 kilo en is 3 jaar... echt ongelooflijk.
De foto's:
1. Een patientje in ons ziekenhuis... beelden spreken voor zich
2. Namegiving-feest in Ghana. In de Moslim-traditie krijgen kinderen pas een naam als ze 1 week oud zijn, dit gaat gepaard met een groot feest. Alle uitgenodigde vrouwen zitten in een kring en om de zoveel tijd komt de moeder naar buiten in een nieuwe outfit en beginnen alle vrouwen met haar te dansen en gooien geld naar de moeder. Hier dansen de vrouwen uit haar buurt met een volledig uitzet op hun hoofd.. en ja de ronde die hierna volgde dansten ook Colinda en ikzelf mee! Heel bijzonder om echt deel te zijn van dit feest, Dank je wel Colinda en Mohammed!
3. ... Jawel daar is ie dan... mijn groentetuin!!!! Zonder de hulp van deze twee toegewijde mannen was het nooit zo'n fantastische tuin geworden.. We eten nu iedere dag sla en de tomaten hoeven alleen nog maar te rijpen. We kweken: Komkommer, peultjes, broccoli, mais, tomaten, wortels en sla!!
4. Eerste Lotterij op Sangba Base! Jawel vandaag hadden we een lotterij waarin we 280 items onder de nationale staf hebben verloot (het grote opruimen en leegruimen van de basis is begonnen....) En het was een geweldige ochtend. Kerry, onze amerikaanse verloskundige, riep de namen op van iedereen. En als iemand z'n lot had getrokken zochten Mary, een liberiaanse verpleegkundige en ik, het bijbehorende item... we hebben heel veel lol gehad!
5. Tanker in de straat! Toen ik ziek op het balkon van Hotelbase in Monrovia lag hoorde ik een enorm lawaai.. keek over de rand en zag eerst zo'n 50 blauwhelmen door de straat marcheren gevolgd door zo'n 10 tankers... standaard patrouille... Maar voor mij zeer uniek!
6 en 7. T-Shirt. Deze zijn speciaal voor Lies, die prachtige ontwerpen heeft gemaakt voor mijn kerstkado voor al mijn directe staf.. die ik hier op t-shirts heb laten printen... Iets eenvoudiger dan het oorspronkelijke ontwerp maar ze zijn geweldig.... John, 1 van onze trouwe chauffeurs, voelde zich vereerd om als model het internet op te gaan!!! Iedere afdeling heeft zijn eigen t-shirt: Driver sans Frontieres, Security sans Frontieres, Radio sans Frontieres, Admin sans Frontieres, Gardener sans Frontieres, Supply sans Frontieres, House staf sans Frontieres, Technicians sans Frontieres en jawel... loggie sans Frontieres...Dank je wel Lies!
Liefs, Martine




1 Comments:

At 12:22 PM , Anonymous Anonymous said...

geweldig Martine om weer wat foto,s te zien, wat leef je in een totaal andere wereld dan wij in het rijke westen. Fijn dat je weer .on tour, bent! knuf mam

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home