6.12.06

Meten is weten!




Mijn zeer hoog gewaardeerde collega's Marq en Henk in Nederland hebben mij de gouden regel geleerd die ik zeker vandaag uitgebreid heb toegepast: Meten is weten!

Ik heb de leuke uitdaging om met een zeer beperkt budget een huis te bouwen bij 1 van de klinieken... de schatting van benodigde materialen valt hier echter vaak veel hoger uit dan wat in werkelijkheid nodig is.. Ik zat met Settoh, een technisch medewerker met pen en papier en tekening van het huis te rekenen maar merkte dat het te abstract werd voor settoh.. Trouwens ook pittig voor mij om opeens in inches en feet te moeten rekenen... Ik heb voorgesteld om de afmetingen van het huis met stokjes en lint op de compound te bouwen om zo te checken of alle afmetingen inderdaad goed zijn en om het wat tastbaarder te maken... We hebben een geweldige middag gehad! Een impressie zie je op de foto's. En we kregen hulp van een aantal chauffeurs en bewaking.. ze waren zeer benieuwd wat de loggie nu weer had bedacht... maar het heeft gewerkt! Naast veel plezier hebben we nu ook volledig helder wat voor een huis we gaan bouwen! Dus, lieve Marq en Henk: nu ook geintroduceerd in Liberia: To Measure gives more building pleasure!

Na het werk ben ik op huisbezoek geweest bij een van de "yardboys", dit zijn een soort manusjes van alles, 2 gouden jongens waarmee ik ook een groentetuin ben gaan bouwen op de compound. In de ogen van alle nationale staf staan ze onderaan de ladder, maar voor mij zijn ze even belangrijk als ieder ander.. Erickson is vandaag niet komen werken omdat zijn zoon van 5 jaar vannacht is gestorven en ik ben even gaan kijken hoe het met hem is en ben hem gaan condoleren... dus daar zat ik op een bankje in zijn community tussen zijn mensen.. Hij was helemaal verbaasd dat ik helemaal naar hem toe was gekomen om mijn medeleven te laten blijken.. als teken van dank kreeg ik 5 avocado's.. Gisteravond zat ik te kletsen met Micha, een van onze artsen die het bewuste jongetje heeft geopereerd gisteravond en zo hard hoopte dat het jongetje de volgende dag zou halen... Zo zit een arts z'n hart te luchten en zo zit je bij de familie... Dus als ik zo op mijn dag terug kijk kan ik opnieuw zeggen het was een zoete en ook bittere dag.. maar zeker heel erg goed.

Liefs, Martine

3 Comments:

At 2:54 PM , Anonymous Anonymous said...

Lieve martine, Wat maak je veel mee en....wat genieten we van je website. je schrijft of we erbij zijn. De foto's vergroten we altijd en dan zien we je ook bezig. Geweldig!je vorige werkervaringen hebben je heel wat opgeleverd! Kus Ineke en Cor

 
At 3:43 PM , Blogger hachuba said...

This comment has been removed by a blog administrator.

 
At 3:46 PM , Blogger hachuba said...

Een huis bouwen, het moet niet gekker worden! Meten is absoluut weten. Ik weet niet of het een vertekend beeld geeft, maar ik zie een (blanke) vrouw werken en vier mannen kijken. Zonder flauwekul, petje af voor alles wat je doet.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home