24.1.08

Naar de andere kant van het front…

Terwijl we de finishing touch doen voor ons net begonnen chirurgische programma zijn we bezig om onze activiteiten nog verder uit te breiden.. De nood is hier hoog. We zijn neutraal in het conflict wat hier gaande is en om dat nog eens extra visueel te maken zijn we bezig om een 2e basis aan de andere kant van de frontlijn op tezetten.. een kleine basis waar elke keer een groep van 4 mensen kan logeren om overdag mobiele klinieken aan de andere kant te kunnen doen.. Vandaag is een deel van ons team richting Pinga vertrokken en alle radiocontact tot nu toe met hun is heel erg positief. Onze coordinator, dokter en een verpleegkundige zijn met 2 chauffeurs vertrokken om 3 dagen weg te blijven. Voorzien van heel veel medicijnen, slaapzakken, campingmatrasjes en een voorraadje eten. Onderweg zijn ze gestopt om voor het eerst in een nieuw dorpje een mobiele kliniek te doen en wat ik hoorde kwamen de mensen van alle kanten toestromen.. de auto’s van MSF worden gezien vanuit de bush en vanaf de heuvels waar mensen zich verscholen houden. Ze komen te voorschijn om eindelijk de medische zorg te ontvangen die ze zo lang niet hebben kunnen ontvangen. Dit raakt me tot op mijn botten! Wat ben ik blij om hier te werken ook al is het soms heel erg zwaar.
Ondertussen ben ik hier hard aan de slag met de verdere voorbereidingen voor de nieuwe basis, en bovendien ben ik nu de backup voor de veiligheid van de ploeg aan deze kant van het front. Want we blijven natuurlijk gewoon doorwerken in alle klinieken waar we tot nu toe al waren of net (weer) begonnen zijn. Never a dull moment want vandaag is er ook nog eens cholera geconstateerd bij een patient in ons ziekenhuis en dus hebben we gelijk een ploeg gemobiliseerd om het kleine cholerakampje wat we al hadden bij het ziekenhuis uit te breiden en van medische staf en schoonmakers te voorzien! Ik ben in mijn element en vind het heerlijk om met vele vele dingen tegelijkertijd bezig te zijn..bovenal omdat ik bij alles wat we hier met elkaar als ploeg doe..constant voel dat we een verschil maken.. dat we helpen waar we kunnen om het leven een beetje meer draagbaar te maken..

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home