7.3.07

Women and food make the world go round!







Rijst, CSB, olie, peulvruchten, zout en suiker ontvangen we van WFP (world food program), dit is een onderdeel van de voeding voor het ziekenhuis, de bloeddonoren, het HIV-programma, het weeskinderenprogramma en het therapeutisch voedingscentrum. Iedere maand komt een vrachtwagen om een enorme hoeveelheid af te leveren. Rijst alleen al is 1000 kilo per maand. Iedere maand schrijf ik een rapport voor WFP met daarin de een overzicht van wat we hebben binnen gekregen, wat we verstrekt hebben en hoeveel mensen en kideren van de verschillende onderdelen we gevoed hebben met daarin aangegeven vrouw/man en de verschillende leeftijdscategorieen. Geweldig dat WFP er is. Er is echter 1 probleempje.. bekend is dat de vrachtwagen in de eerste week van de maand komt, maar op een of andere manier komt ie altijd na onze kantooruren, dus als de nationale staf naar huis is... Twee weken geleden heb ik het hele voedingsprogramma overgedragen aan het ziekenhuis en zij zijn nu verantwoordelijk voor de rapportage en dus ook voor de ontvangst van de voeding.. Maandag 18.15 uur: Wuoah, mijn supply officer belt me dat de vrachtwagen op weg naar het ziekenhuis is maar dat er alleen nog medische staf is.. Ik vraag hem de administrateur te bellen en de net getrainde foodstore keeper. Ik belsuit naar het ziekenhuis te gaan om te kijken hoe het gaat en om er achter te komen of de getrainde mensen nog meer training nodig hebben... Aangekomen bij het ziekenhuis zie ik een totaal verontwaardigde administrateur: hoe mensen het in hun hoofd kunnen halen om na 17.00 uur te komen! Maar ondertussen zijn de caretakers en mensen uit de omliggende community uitgestroomd om te helpen om de truck te lossen..echt geweldig! Meiden van 17 die rustig 50 kilo rijst naar de opslag brengen... en jawel meer vrouwen dan mannen aan het sjouwen... Women and food make the world go round! Het kleine meisje op de foto zat onverstoorbaar en zeer serieus alles te bekijken, terwijl haar vader meesjouwde..
foto 1. lossen
foto 2. Women make the world go round
foto 3. African princes
foto 4. Toeschouwers
foto 5. Tough girl
foto 6. De laatste loodjes

liefs, M

2 Comments:

At 3:40 PM , Anonymous Anonymous said...

Bonjour, Martine!! Great pictures and great title, as well.
I'm currently a student in Int'l Affairs. Can you tell me what is your mission over there..

Merci!

(there are no email address - so, please contact me on my blog)

 
At 10:47 AM , Anonymous Anonymous said...

Lieve Martine,

Jou verhaal kwam weer heel dichtbij....in Ghana kregen we indertijd ook voedsel voor de arbeiders via het WFP. De gedroogde noorse vis was altijd vergaan en in de rijst zaten besstjes evenals in de haver. De olie kwam in blikken en je raadt het al, die werd op de markt, in de stad ver van het dorp verkocht!!
Het was altijd een groot feest als het spul aankwam, maar ik geloof dat niemand er ooit iets mee deed. Had er een soort gaarkeuken moeten zijn ofzo, in ieder geval is het projekt van ons uit het programma geschrapt, want het was totaal zinloos. Heel anders dan bij jullie dus.
Ik geniet steeds zo van je verhalen, maar dat weet je al.
Liefs en veel sukses in de laatste maandan die je daar nog bent. Ik vraag me af wat ze zonder jou zouden moeten doen en jij kunt zeker niet gemist worden daar............Betty.

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home