28.2.07

Ode aan de caretakers




Een patient komt nooit alleen.. met hem of haar komt de caretaker mee. Meestal zijn dit vrouwen, ofwel familie ofwel uit de community.. Ze wassen "hun" patient, koken extra maaltijden, wassen de kleren van de patient, enzovoort.. Soms komen ze net als de patient van heinde en ver.. De achterzijde van het ziekenhuis is het domein van de caretakers, hun tijdelijke huis bevindt zich tussen de waste-area, de cholerabuildings, de foodstore en het generatorhuisje.. Daar koken ze in oude olieblikken de maaltijden voor hun geliefden.. ze slapen er, ze voeden hun babies, ze wassen zich met een emmertje water achter de foodstore en het hek rondom de waste-area is de waslijn.. Het is een indrukwekkend beeld.. deze vrouwen. Ik kom gemiddeld 3 keer per dag in het ziekenhuis, maak mijn ronde en daarnaast train ik mensen in supply-management, coach ik de pharmacist en de adminstrateur van het ziekenhuis. In gedachten heb ik al zoveel foto's van de caretakers gemaakt, maar op een of andere manier durfde ik het hun niet te vragen.. Een paar dagen geleden riep 1 van de vrouwen opeens: "Hey missie, why don't you take a picture of us? Het resultaat in deze blog.. Toen de vrouwen zichzelf op de foto zagen, gilden ze van het lachen en klapten ze in hun handen van verbazing... Magische momenten. Ik koester ze!


liefs, martine

1 Comments:

At 2:47 PM , Anonymous Anonymous said...

Geweldig, wat een krachtige vrouwen, genieten, liefs mama

 

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home